Hamvas Béla, al-Halládzs, René Guénon, Titus Burckhardt és Baranyi Tibor Imre szerint...



"Ami nem örök, az nem igaz.
" Hermész Triszmegisztosz

"Isten felette áll a semminek és a valaminek. Neki engedelmeskedik a semmi, amikor lesz belőle valami." Nicolaus Cusanus

A feltámadás tulajdonképpen a spirituális másodszületés jelképe.

Az úgynevezett "Életközpontúság" elmocsarasítja, óhatatlanul a mulandóság (mozgás) abszolutizációjának nihilista örvényébe taszítja, az Istenközpontúság felemeli az életet. Így az egyik aktivizmusa kompenzatív sürgés-forgás, a jelentéktelen én jóllétének keresése (önigazoló félreinterpretálás, reformmánia, szőrszálhasogatás, eltúlzott gyakorlás), a másiké megszentelt, harmonizáló cselevés, a nem cselekvő-cselekvés és a csend szeretete.

"Egyiptom megtalálta az Istent, mi elveszítettük; Egyiptom felemelte a vallás pilléreit, mi ledöntöttük; Egyiptom istenfélő, mi istentelenek vagyunk.(...) Az apokalipszis a világ vége, kezdete viszont Egyiptom. Minél közelebb a vég, annál közelebb a kezdet. (...) Egyiptomból (...), "a tiszta ész" pusztájába menekültünk, ahol még ma is bolyongunk Izrael népével. (...) Nem mögöttünk, hanem előttünk van az örök Egyiptom. Egész előremenetelünk, egész "haladásunk" képzelődésnek bizonyult: azt hittük, hogy előrehaladunk, de hátrafelé mentünk. (...) Egyiptom kiindulópontja látszólag harc a két kibékíthetetlen elv közt, a Jó éa a Rossz, Ozirisz és Széth között. De csakugyan így áll e a dolog? (...) Ua en ua - "Az Egyetlen az Egyetlenek között". -Isten egyetlen és egyedüli, és senki más nincs őmellette." - olvassuk az egyiptomi titkos tanításban.- "Egy és Egyetlen, dicsőség tenéked!" - így imádkoznak Amonhoz Thébában és csaknem így Rához Heliopoliszban, Hnumhoz Hermupoliszban, Pthahoz Memphiszben. Ezek mind Egyiptom Istenei, mind egy olyan körvonalnak a pontjai, amelynek középpontja az egy Isten, és Egyiptom bölcsessége nem tesz egyebet, mint hogy ezeket a pontokat összeköti a középponttal. "Te vagy az egyetlen Isten. Te minden alakot egy alakban egyesítesz! Az Istenek a Te tagjaid, Uram!" " Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij

Hamvas Béla szerint az Út "nem lágy és nem szentimentális", hanem: "végtelenül elszánt, reális, higgadt, hűvös, száraz és kőkemény".
Erdei Zoltán
: Antispiritualitás és modern ezotéria.

"Az összes próféciák jelzik (a kifejezést természetesen helyes értelemben használva), hogy az "ellentradíció" szemmel látható győzelme csak egy múló győzelem lesz. (...) Itt válik láthatóvá amit az "ördög ostobaságának" lehet nevezni: ugyanis az "ellenbeavatás" képviselői abban a hiszemben fordulnak szembe a szellemmel, hogy magával a szellemmel állnak szemben, holott valójában a szellemet semmi sem opponálhatja, ugyanakkor öntudatlanul is alá vannak rendelve ennek az illuzórikus szembenállásnak, és ezen soha nem is tudnak változtatni, mint ahogy az összes többi létező is annak az Isteni Akaratanak engedelmeskedik - jól lehet öntudatlanul és akaratlanul -, amely alól senki sem bújhat ki."
René Guénon: A tradícióellenességtől az ellentradícionalitásig.

"Nyilván az Antikrisztusnak kell a lehető legközelebb lennie a "széthulláshoz", úgyhogy azt lehet mondani, hogy miközben individualitása irtózatosan fejlett, ugyanakkor csaknem megsemmisült is, és ez pontosan az "ego" "Önmagam" előtti háttérbe szorításának fordítottja, más szavakkal a principális Egységben való fúziót helyettesítő és parodizáló "káoszban" való konfúzió; és ez az állapot, amelyet testi alakjának deformitása és aránytalansága reprezentál, individuális állapotunk lehetőségeinek legalsó szintjén fekszik, úgyhogy tényleg az "ellenhierarchia" csúcsa az a hely, ami az Antikrisztust megilleti, abban a feje tetejére állított világban, amely az ő világa lesz.
(...)
A hamis szükségképpen "mesterséges" is, és ebben a vonatkozásban - egyéb sajátosságai ellenére - az "ellentradíció" sem kivétel, sőt a modern világ összes "mechanikus" terméke közül az "ellentradíció" lesz az utolsó; lesz benne valami, ami hasonló lesz a korábban már említett "pszichikus tetemek" automatizmusához, és akárcsak ez utóbbiak, az "ellentradíció" is ideiglenesen életre keltett "maradványok halmazából" fog összeállni, és ez újra csak magyarázatot ad arra, hogy miért nem tartalmazhat semmi tartósat; infernális akarattal "galvanizált" maradványok halmaza; ennél bizonyára semmi sem adhat pontosabb képet arról, ami elérte a felbomlás legszélét."
René Guénon: A Nagy Paródia avagy a fordított spiritualitás.

"Az eredendően "tradicionális ember" képes a modern világ antitradícionális közegében nem csak fennmaradni, hanem azt a tigris meglovagolásának jólismert kínai metafórája szerint akár még saját spirituális céljaira ki is aknázni: ha nem hagyja, hogy a "tigris" ledobja, a helyzetet végül saját javára fordíthatja. Az Evola által kifejtett értelemben vett "tigris" a kozmikus ciklusok vége közeledtével működésbelépő feloldó és pusztító erő. (...) Az "integrális tradíció" valamennyi prófécia szerint meg fog őrződni, ez azt jelenti, hogy mindig lesz valahol egy nyitott ajtó.
Titus Burckhardt: Tigrislovaglás.

"A jelenkori modern világban és az emberi tudatban egyre nyíltabban színrelépő ellenhagyomány múló, mindazonáltal félelmetes győzelmének időszaka, már nem egyszerűen a mennyiség uralmának a kora, hanem egy sajátos ellenhierarchiát kitermelő, lezáródási időszak, amely a keresztény és az iszlám hagyományban az antikrisztus uralmaként ismeretes. Az antikrisztus mint ellen-világkirály tulajdonképpen egy fordított cakravartin: a "világkerék" forgatójának igényével és szerepében lép fel lép fel, de azt nem a középpontból (mint a valódi Cakravartin), hanem éppen ellenkező irányba. Ez szimbolikus utalás a hazugság szellemére, amelyet megnyilatkoztatni hivatott, és amely révén végül létrehozza a szinte mindenre kiterjedő ellenhagyományt, a mi a Szent Birodalom vagy Isten országának (Civitas Dei) ellenképe: az ördög országa, a civizas diaboli - melynek "építésén" a jelenkori világ oly lázasan serénykedik. (...) Miközben a pénz egyre inkább az emberek közötti egyetlen értékmérővé válik, a megszerzéséhez - mondani sem kell - az antikrisztusi életvitel, a létrontásban való részvétel (vagyis a par exellence érték megtagadása) gyakorlatilag elengedhetetlen. Az antikrisztus továbbá azt is teszi, "hogy senki se adhasson vehessen, ha nem viseli magán a vadállat jelét: nevét vagy nevének számát." Az "adhasson-vehessen" a legtágabb értelemben vett lélegzés szimbolizációja, ami az élet s a lét alapfeltétele, s ezáltal az történik, hogy aki nem szolgálja a fenevad által szimbolizált erők uralmát, egyetlen földi, emberi életterületen sem tud részt venni, s testi-lelki értelemben úgyszolván "megfullad".
Azért kell hangsúlyozni, hogy emberi életterületen, mert: "Itt van a bölcsesség. Akinek értelme van, számolja meg a fenevad számát; mert emberi szám: és annak száma hatszázhatvanhat."
A "fenevadnak" csak azzal kapcsolatban van hatalma , ami pusztán emberi (korporális, animális); aki viszont egy ember feletti, szellemi pozícióból (...) képes a fenevad számát megszámlálni, felűlről lefelé tekintve képes annak velejét (számát) megragadni, vagy - megint másképp fogalmazva - képes a démon nevét, bensőleg értve, kimondani, továbbá ezt követően képes az egzisztenciális konklúziókat levonva minden csupán emberi kondíción felülemelkedni, annak számára szertefoszlik a "fenevad" egyébként korlátlannak tetsző hatalma.(...)
Amíg metafizikailag Krisztus Én magam vagyok (Önmagamság, szellem, nagy-én. A blog szerk. megj..), addig az antikrisztus a teljesen nem-én (Pszichológiai értelemben vett Ego, lélek azaz kis-én vagy másnéven jelentéktelen én. A blog. szerk megj..), a teljesen más vagyis egy olyan fikció, amely csak akkor valósulhatna meg maradéktalanul, ha alanyi értelemben vett Önmagamat - világként - teljesen elveszíteném. Ugyanitt rejlik az értelme annak is, hogy Krisztusnak is és az antikrisztusnak is oroszlán (...) a jele, mert tudniillik a 666 is szoláris szám (6+6+6=18; 1+8=9), csak éppen az ellenkép értelmében (9 mint Nap s ezzel szemben a 6 mint napdémon): az "antikrisztus" és mindaz, amit ez megnyilatkoztatni hivatott tehát nem egyszerűen hiány, hanem - megismételve - az önnön ellentétébe fordult s démonivá fajult isteni." Baranyi Tibor Imre: 666.

"Luis Manolo az Actio Catholica elnöke - akit a spanyol polgárháborúban a köztársaságpártiak, a nép és a többség nevében, halálra ítéltek - az utolsó szó jogán a következőket mondta: "Krisztus és én, mi ketten, abszolút többségben vagyunk veletek szemben.""

"A Nyugat fáklyaként világítja előttünk a zsákutcába vezető utat."
Czakó Gábor: Az ideák nyelve.


"A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, amikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem amikor erénynek álcázza magát." A hamvasi létrontás Weöres Sándor megfogalmazásában.

"Tartsd rajta szemed az utadon, mindig tudd, hogy éppen hol jársz!
Ne ellenségeskedj senkivel, ne ragaszkodj senkihez!
Különböztesd meg a megengedett és a tiltott dolgokat. Mert a megengedett falat és a szív népének társasága elégedetté tesz. A tiltott falat és tudatlanok társasága összezavar.
Óvakodj az igazságtalanságtól, figyelmesen szemlélődj, minden helyzetben legyél jámbor!
Ne légy önző, nehogy reszketve kelljen körbenézned. Tudd meg, hogy Isten mindenhol ott van. Legyél hűséges az útitársakhoz, legyél türelmes a tudatlanokkal.
Ha elérted a bölcsesség szintjét vigyázz, ha nem kérdeznek ne beszélj. Ha kérdeznek és tudsz válaszolni, röviden felelj, ha nem , ne találj ki semmilyen választ.
Senkit se kérdezz azért, hogy próbára tedd.
Ha kérdezel valamit, a választ fogadd el, ne vitatkozz, ne kötözködj. Mert van gazdája e palotának. Itt Isten szava parancs, mert Ővé e palota.
Ha szolga vagy, légy alázatos, szolgához illően reszkess. Ha azonban Te vagy a Szultán, tiéd az ország." Kajguszuz Abdál herceg

Jó inasnak lenni nehezebb, mint rossz "mesternek".





Barcelonában egy villamos az alábbi felirattal közlekedik: "Valószínűleg nincs Isten. Élvezd az életet."

"Dicsőség Istennek, aki egy tű hegyén is felfedi magát annak akinek akarja, és aki még még a Mennyekben és a Földön is elrejti magát az elől, aki elől akarja. Úgyhogy az egyik megvallja, hogy Ő nincsen, míg a másik megvallja, hogy rajta kívül nincsen más." Huszajn ibn Manszúr al-Halládzs.

"Élek, de már nem én, hanem Krisztus él bennem." Szent Pál

"Halj meg, mielőtt meghalnál!"Angelus Silesius

""Én" sem nem gondolkodom, sem nem látok, de van egy Másik, és egyedül Ő lát, hall, gondolkodik bennem. Egyedül Ő cselekszik rajtam keresztül."
"Hát nem a "lélektől" való szabadságot hirdeti harsányan a Szentírások mindegyike?""
Ananda Kentish Coomaraswamy

"Isten országa csak a mindenestül halottak számára áll nyitva." Eckhart mester

"A Szív csak a "lélek" (pszichológiai értelemben vett ego. A szerk.) halála árán nyerhet életet. Minden jónak gyökere a Szív megszabadítása a világ szeretetétől, mint ahogy minden rossznak a gyökere a Szív megtöltése a világ szeretetével." Al-Arabí ad-Darqáwí.

Érdekes "fordítottság" figyelhető meg: A több életre hivatkozás az élet leromlását, míg az Isten felé törekvés az életminőség javulását idézi elő.


Viszonylag friss hírek kavalkádja:

Angliában, oxford-i kezdeményezésre, be kívánják tiltani a Karácsonyt-t (az egyetemes szeretet ünnepe), arra hivatkozva, hogy nem elég toleráns.

Szintén Angliában egy időre elbocsátottak egy ápolónőt mert imádkozni szeretett volna egy betegéért. Magát az imádkozás tényét nem, csak az előkészületeket tudták rábizonyítani.

Gary Kasparov and the flying penis: A sakkvilágbajnok politikai elképzeléseivel kapcsolatos sajtótájékoztatóján valamelyik néző, két távirányítható műbránert reptetett a pulpitus felé.

A francia rendőrség szerint túlságosan militánsok a pacifisták.


A kapos. hu szerint egy hangfelvétel valószínűsíti, hogy négy börtönőr agyonvert egy 54 éves német - magyar állampolgárságú hagyományőrzőt a kaposvári börtönben, mert tiltakozott őrizetbevétele ellen.

Egy amerikai neokonzervatív (liberális jobboldali) képviselő túlzottan rasszistának tartja az antirasszista konferenciát.

Az egyik legújabb pszichológiai elmélet szerint a nemek közötti különbségeknek megfelelő viselkedést a szülők előítéletes nevelése alakítja ki a gyermekeknél. Ebből következően, a tudósok szerint, emberijogi szempontból a legjobb lenne, ha a fiatalok 18 évesen szabadon dönthetnének a nemükről.

New York-ban megnyílt az első olyan gimnázium amit kizárólag homoszexuálisok fiúk és lányok számára tartanak fenn. A következőt Chicago-ban tervezik.

A szomszédom felesége nagy pacifista. Nem ismerek nála vérszomjasabb embert.

A Time magazin egy cikkének címe: "Az azonos neműek házassága problémájának megoldása: A házasság intézményének általános eltörlése?"

Szélsőséges nézetek szerint az egyenjogúság örvén nem a nemek közötti egyformaságot, hanem a különbségek egyenrangúságát kellene hirdetni.

Kína szerint a Nyugat a "bagoly mondja verébnek, hogy nagyfejű" stratégiát alkalmazza retorikájában: Ha békéről beszél háborúzik, ha áldozatként szól, valójában agresszor, ha egyenlőségről beszél akkor fölényre törekszik, jóindulatú nyitottságot vár el és ezzel él vissza. Mindezeken felül kedvenc eljárása a "blame the victim", a "hibáztasd az áldozatot" módszere.

Franciaországban verekedés tört ki, amikor a "tedd nevetségessé a kirekesztést" nemzetközi akció keretében harminc liberális - környezetvédő aktivista a párizsi Notre Dame székesegyház előtt, az AIDS ellenes világnapon, óvszert osztogatott, utalva a pápának a fogamzásgátlással kapcsolatos megjegyzésére. Két aktivista kórházba került. Az ötlet némi hasonlóságokat mutat a pár évvel korábban egy "kék szétfolyó tehénnek, jégrémmel az ülepében" az elhelyezésére a budapesti Szent István bazilika előtti téren.

A Népszabadság egy március végi száma, a gházai harcok kapcsán, egy katonát idéz: "Az üzenet világos volt: mi zsidók csoda folytán jöttünk erre a földre, Isten hozott minket vissza, és most harcolnunk kell, hogy elűzzük a nem zsidókat,".

Van aki úgy tartja, hogy a venezuelai Chaves és társai, a latinamerikai baloldal, társadalmi felelősségérzete és cselekvő energiája példaértékű. Tévedésük a horizontalista egyenlőségeszmében fedezhető fel, mely nem megoldja a problémákat, hanem tovább fokozza azokat (egyenlők és egyenlőbbek), hiszen nincs semmi ami az életet bensőnkben felfelé húzná. Nem ismerték fel a modern kor válságának metafizikai jellegét, melyből csak a "történelemre merőlegesen"(Hamvas Béla), a vertikális hierarchia - elsősorban önmagunkban történő - helyreállításának segítségével (Civitas Dei), van kiút, mivel hit, vallás nélkül nincs más mint "gyülevész tömeg, melyet a butaság és a félelem tart össze, ideiglenesen." (Hamvas Béla: Az ősök nagy csarnoka. II. Kung mester tanításai.)
Lehet, hogy ezt ismerte fel Putyin elnök, aki az orosz ortodox egyház bevonását és vezető szerephez juttatását elengedhetetlennek tartja vagy Kína, ahol fontolgatják a Kon-fu-cse tanulmányozásának kötelezővé tételét az iskolákban?